Visual storytelling

 

 

In het digitale tijdperk kan alles een foto zijn. En met verhalen betekent dat dat beelden een nog sterkere plaats innemen. Visual storytelling is een krachtige manier om je verhaal te vertellen.

De kracht van verhalen vertellen

In de loop der jaren is digitale marketing steeds meer gaan draaien om cijfers en statistieken. Dat kan een goede zaak zijn, want het is een geweldige manier om de effectiviteit van iemands campagnes te meten. Maar soms is het ook belangrijk om de kracht van storytelling niet te vergeten.

Dat is al sinds mensenheugenis bewezen. Mensen zijn heel goed in het onthouden van verhalen, maar nog meer als de verhalen vergezeld gaan van beelden.

Mensen zijn visuele wezens. Dit betekent dat wanneer we deel uitmaken van een verhaal, we onmiddellijk worden meegevoerd naar die omgeving. We voelen de emoties, begrijpen de context en zijn betrokken bij de afloop.

Waarom verhalen belangrijk zijn in marketing

Marketeers zijn altijd op zoek naar unieke manieren om zich te onderscheiden van de massa. In een tijdperk waarin mensen hun informatie van verschillende plaatsen halen, waaronder sociale media en e-mail, kan een uniek verhaal echt opvallen. En dat is wat verhalen het beste doen: ze helpen ons op een dieper niveau contact te maken met het publiek.

Wanneer mensen bij een bepaald merk kopen, zijn ze op zoek naar twee dingen, althans dat doen we allemaal:

  • Het product of de dienst waar ze wat aan hebben.
  • De gevoelens of emoties die worden opgeroepen als ze aan dat product denken.

Mensen zijn emotionele wezens en we nemen geen beslissingen op basis van logica. We nemen ze op basis van wat we voelen en wat we ons voorstellen. Iedereen heeft zijn eigen gevoelens en ervaringen. En wanneer we die gevoelens en ervaringen kunnen weergeven in een verhaal, hebben we een nog grotere kans om een emotionele band met de persoon tot stand te brengen. Daarom is marketing meer dan een lijst van producten en diensten.

Hoe vertel je een verhaal met beelden

Het schrijven van een beeldessay kan een ontmoedigende taak zijn voor marketeers die er niet aan gewend zijn. Het hoeft echter helemaal geen ontmoedigende taak te zijn. Door het juiste beeldmateriaal te gebruiken, kunt u met beelden een verhaal vertellen dat boeiend en memorabel is.

Om u te helpen boeiende beelden te maken voor uw inhoud, hebben we 10 tips gedeeld over hoe u een verhaal kunt vertellen met beelden.

Afsluitend: Weten wanneer je afbeeldingen moet gebruiken en wanneer woorden

Er is veel discussie over welk formaat beter is voor digitale inhoud: woorden of beelden? Beide hebben hun voor- en nadelen, en u zult moeten beslissen welke het beste bij uw bedrijf past.

Als het gaat om marketing met afbeeldingen, moet je niet vergeten dat ze slechts een deel van het verhaal zijn. U moet een schriftelijke toelichting toevoegen die uw afbeeldingen in een context plaatst en uw inhoud aantrekkelijker maakt.